top of page

A BIGGER MAN | CRISTIAN WIESENFELD | ANIMAÇÃO | ALEMANHA | CHILE | 2015 | 3´

 

Um videoclip para todos os que quiseram um dia ser uma estrela de rock. Foi realizado através da mistura de miniaturas e projecções. A música foi escrita pelo cantor britânico “Paperface” e executada por uma orquestra ao vivo.


A music video about anyone who ever wanted to be a Rockstar. It was made completely by hand using only miniatures and projections. The song was written by British singer-songwriter Paperface, and features a live orchestra.

 

ABOUT CRISTIAN WIESENFELD

Sou um desenhador gráfico chileno especializado em realização de animação. Nos últimos dez anos trabalhei como designer e animador em televisão, cinema, web e projecções de grande formato em diferentes agências. Desde 2006 vivo em Berlim.

I am a Chilean graphic designer specialized in directing and creating animations. In the last 10 years I have worked as a designer and animator in television, film, the web, and large-format projections for different agencies. Since 2006 I have lived in Berlin.

www.guanaco.cl

 

A OUTRA VIDA | JOANA FILIPE E JOÃO DIOGO SILVA | UNIVERSIDADE LUSÓFONA DE HUMANIDADES E TECNOLOGIAS | FICÇÃO | 2015 | PORTUGAL | 11´

 

Daniel é chamado a identificar o corpo do seu irmão gémeo, João, com quem não falava há muitos anos e que morreu inesperadamente num desastre de viação. A visita à casa de João, onde nunca esteve, marca o início de uma viagem de exploração pela vida do irmão, que passa despercebida aos demais devido à parecença física entre os dois. Quando lhe entregam o GPS do carro acidentado, Daniel decide fazer a última viagem do irmão, nunca completada.

ACABO DE TENER UN SUENO | JAVIER NAVARRO MONTERO | FICÇÃO | ESPANHA | 7´ - Legendas em Português

 

Irene tem oito anos e acabou de acordar de um sonho horrível.

 

SOBRE JAVIER NAVARRO

He is an Industrial Engineering. Javier spent several years working as an assistant director to renowned film directors in Spain. He studied film directing at Valencia cinema school. Films (screenplay and direction): “I’ve just had a dream” shortfilm (2013)

A PORTA 21 | JOÃO MARCO | FICÇÃO | PORTUGAL | 2015 | 92´

 

 

Thriller - Um filme neo “noir”, psicologicamente negro, filmado a preto e branco. Uma mulher sem passado, um homem sem futuro, um final em “downbeat”. Um escritor é roubado, um “amigo”, dois dedos de conversa morna. Segunda longa-metragem do estúdio Fury n’ Dust e um exemplo do cinema português independente, num projecto totalmente auto-financiado.

 

Um homem está cercado.A polícia está à sua porta. Batem ferozmente. Que abra, gritam-lhe.O crime: a cegueira amarga do amor. Ser traído pela mulher que lhe devolveu o sentir. Limpar as mãos dela, sujando as suas. Querer ser Deus e se é um pequeno homem.Quando se ama não se distinguem as cores e o mundo é pleno.A vida é o segundo que nos prende ao fim.E se pudéssemos decidir, mesmo quando nem isso se pode?

 

https://vimeo.com/114774224

AND MYSELF | RUZENA RAUSOVA | ACADEMY OF ARTS IN BANSKA BYSTRICA, SLOVAKIA | REPÚBLICA CHECA | 2015 | 12´

 

Um pequeno retrato documental sobre um pintor perdido no tempo e no seu casamento. Procura uma reflexão perfeita de si próprio através da criação constante de auto retratos. Conseguirá ele ter sucesso na paragem do tempo?

 

A short documentary portrait of an aging painter lost in time and his marriage. He is seeking for a perfect reflection by constantly portraying himself. Will he succeed and stop the time?

 

Trailer 

https://www.youtube.com/watch?v=-jr6J9d_z78

ACONTECEU POESIA | MARIA RIJO | DOCUMENTÁRIO | UNIVERSIDADE LUSÓFONA DE HUMANIDADES E TECNOLOGIAS | PORTUGAL | 2014 | 24´

 

Aconteceu Poesia é o retrato de um casal de artistas com filosofias e gostos que nem sempre colidem. Entre quatro paredes, o casal aproxima-se do término das suas vidas, onde a fixação pelo passado é cada vez mais intensa.  

ANA CRÓNICA | LUÍS QUEIROGA FERRAZ | FICÇÃO | ESCOLA SUPERIOR ARTÍSTICA DO PORTO | PORTUGAL | 2015 | 19.1´

 

Num cenário mais rural, um casal de idosos sente a desertificação, não só da sua terra, como também das suas memórias.

 

https://www.facebook.com/anacronicafilme/timeline

AMONG US | GUIDO HENDRIKX | HOLANDA NEDERLANDSE FILMACADEMIE | REALIZAÇÃO DE DOCUMENTÁRIO | HOLANDA | 2015 | 28´

 

Three self- conscious, high-educated paedophiles give a mercilessly insight in their experiences. How do you cope with a sexual orientation that’s considered morbid by society and by yourself?

ANJO NEGRO | PEDRO HORTA | FICÇÃO | PORTUGAL | 2014 | 14´

 

Um dia de ensaios. Ana mergulha num abismo. Conseguirá salvar-se?

Just a dance rehearsal ordinary day. Ana falls into an abyss. Will she save herself?

 

SOBRE PEDRO HORTA

Nascido em Lisboa em 27-05-1978, começa a estudar em 2005 Cinema e Video na ETIC. No mesmo ano frequenta o curso de Profissional de Audiovisuais na Restart. Em 2008 frequenta a licenciatura de cinema na Universidade Lusófona. Na Universidade realizou diversas curtas-metragens entre as quais “A Camisola Mágica” (2009), “Para lá da linha” (2009) e “Libertação” (2010).

A partir de 2011 realiza curtas-metragens como freelancer, entre as quais c

Em 2013 inicia o seu projeto mais ambicioso, a sua primeira longa-metragem “O Que Os Olhos Não Vêem”.

Em 2015 venceu pela curta-metragem “Anjo | Negro” (2014) o prémio do público “Top Ten of the Year” e foi nomeado para “Melhor Direção Artística” nos Prémios Cineuphoria 2015.

 

Born in Lisbon, studies Cinema at ETIC and at RESTART in 2005. In 2008 continues his studies at Lusófona University – Cinema Degree.

At the University he directed several short-films as “A Camisola Mágica” (2009), “Para lá da linha” (2009) and “Libertação” (2010).

From 2011 he begins directing short-films as a freelancer, such as “Nascimento de uma garrafa” (2011) and more recently “Anjo | Negro” (2014).

In 2013 he begins his more ambicious project. His first feature-film “O Que Os Olhos Não Vêem”.

In 2015 he won for the short-film “Anjo | Negro” (2014) the audience award “Top Ten of the Year” and he was nominated for “Best Art Direction” at the Cineuphoria Awards 2015.

BÁRBARAS CENAS | MARCELO FIORINI | DOC | BRASIL | 2015 | 24

 

O documentário “Bárbaras Cenas” mostra a história do que se tornou o maior hospital psiquiátrico do Brasil, o Hospital Colônia, localizado em Barbacena (MG). No local, foram registrados cenários de abandono e maus tratos que deixaram milhares de vítimas. Um dos entrevistados é o psiquiatra Antônio Soares Simone, que trouxe na década de 70, em visita ao Brasil, o psiquiatra italiano Franco Basaglia para conhecer o Hospital Colônia. O médico italiano comparou o hospital psiquiátrico a um campo de concentração nazista. Outros profissionais como, ex-pacientes e ex-funcionários do local também estão presentes no vídeo.

O documentário é testemunhal e discute a ida de inúmeras pessoas para o Hospital psiquiátrico sem terem nenhum problema mental. Lá, eram submetidos ao eletrochoque. Segundo estudos de especialistas, mais de 60 mil pessoas morreram no local. O vídeo aborda também, além da venda dos corpos para Universidades de medicina, a evolução no tratamento psiquiátrico de Barbacena.

 

BARREIRA INVISÍVEL | RUI NETO E JOANA NICOLAU | UNIVERSIDADE LUSÓFONA DE HUMANIDADES E TECNOLOGIAS | FICÇÃO | PORTUGAL | ANO | 3´

 

Preso numa realidade de ações involuntárias, a solidão enclausurada é que predomina.

 

Trapped in a reality of involuntary actions , the cloistered solitude is predominant.

BESTAS | FICÇÃO | UNIVERSIDADE LUSÓFONA DE HUMANIDADES E TECNOLOGIAS | PORTUGAL | 2014 | 12.05´

 

BESTAS é a história de Lucas, um miúdo de 13 anos que se tenta vingar do homem que abusa da sua mãe a troco de uma vida miserável. Mas quando se apercebe que não tem a coragem que a vida lhe exige, já é demasiado tarde. Numa selva de bestas, os cobardes são as presas.

Esta selva encontra-se num local remoto que mais parece um limbo – uma zona de ninguém, presa entre o mar e a terra. É neste ambiente desértico, sujo e fabril que as personagens se movem: umas à procura de presas, outras, tentando escapar aos seus predadores.

Esta curta-metragem de ficção, passada numa localidade desconhecida onde as regras são determinadas pelo seu escasso número de habitantes transporta-nos para uma realidade onde o medo impera e onde a impotência de alcançar o equilíbrio e a felicidade é mais forte que a vontade de os atingir.

 

https://www.facebook.com/BESTASFilme?fref=ts

BLOEHOND | MEES PEIJNENBURG | FICÇÃO | HOLANDA | 2014 | 8´

 

Gijs’ aggression is becoming more and more of a problem. If he doesn’t take action now his explosive temper will cause irreversible damage.

BLUE BLUE SKY | BIGNA TOMSCHIN | FICÇÃO | SUIÇA | 2015 | 9

 

In summer everyone goes on vacation, to the beach I guess. There they don’t even realize that nothing ever happens at all.” - Before summerbreak Maria quit talking. Far away from vacation activities and swimming pools, she hides in a world where the living visit rarely.

 

Bigna Tomschin was born in Zurich, Switzerland and studied at the Zurich University of the Arts. After having worked as an editor for feature films, she now works on her own projects in Germany and Switzerland. “Blue Blue Sky” is her graduation film.

BROTHERS | ALEKSANDRA CZENCZEK | FICÇÃO | REINO UNIDO | 2014 | 5´

 

En un corto viaje en autobús , Tom y Ian redescubrir el verdadero significado de lo que es ser hermanos . Esta historia está inspirada en incidente real que el director de esta película fue testigo en un tren de Londres. Muestra cómo los más pequeños actos de amor y bondad puede hacer penurias de toda la vida se desvanecen .

 

On a short bus journey, Tom and Ian rediscover the true meaning of what is to be brothers. This story is inspired by real incident that the director of this film witnessed on a London train. It shows how the smallest acts of love and kindness can make all life's hardships just fade away.

 

https://www.facebook.com/pages/Brothers/515390468580874

CARPE JUGULAR | STANICKE KAI | VIDEOCLIP | ALEMANHA | 2014 | 4´

 

A pista de dança é um campo de batalha.

 

The dance floor is a battlefield.

 

ABOUT STANICKE KAI

 

Born 1986 in North Rine-Westphalia Germany. While studying Film- & TV Production in Dortmund he directed his first short films. After receiving his Diploma Kai StaM6;nicke worked for X Filme Creative Pool in Berlin and on set of various productions as Assistant Director and Assistent Set Manager. Since 2011 Kai has been producing and directing short films and music videos. EXPERIENCE AS DIRECTOR 2014 B. (stop motion short director / producer) 2014 CARPE JUGULAR (music video director / producer) 2014 GANZ WEIT IM OSTEN (music video director / producer) 2013 GAY GOTH SCENE (music video writer / director / producer) 2012 IT'S CONSUMING ME (short writer / director / producer) 2011 COLD STAR (music video writer / director / producer) 2008 FLAMENCO SUREALISTO (short director) 2007 VERKEHRTHAIRUM (director)

CATALINA AND THE SUN | ANNA PAULA HONIG | FICÇÃO | ARGENTINA | FRANÇA | ALEMANHA | 2015 | 15´

 

According to Catalina, if you want to see things clearly you need to close your eyes. The girl wanders across a vast salt lake under the blazing sun. According to her grandmother, the lake is made up of the dried tears of storytellers, for, in order for the sun to shine, a story must be sacrificed every day to the sun god Tata Inti. This is what the legend demands. Here in the highlands among llamas and cacti, Catalina is especially close to the sun. Her grandmother has already handed down an incredible number of stories to her and she must remember them all because, when her grandmother dies, it will be Catalina’s turn. She is at one with the sun – and she has much to tell it.

 

Anna Paula Hönig is born in 1981 as the daughter of a German mother and an Argentinean father in Berlin. After finishing her studies in International Relations at the Sorbonne in Paris and King's College in London, she begins to work as a journalist for the Deutsche Welle. In addition she has been working in the “Deutsche Welle Academy” to train Latin American journalists. She also worked for ARTE France in several documentaries. During all this time, her desire to get to know her father's country is always present. In 2010 she starts studying at the Universidad del Cine in Buenos Aires. Here she directs her first short film "Helena´s colors", which is about the dark past of the Argentine military dictatorship and is shown at numerous international film festivals. “Catalina And The Sun” is her graduation film.

CASSANDRA | SÓNIA AÇO E ANA SOBRAL | FICÇÃO | PROJETOS FILMÍCOS E GUINISMO | UNIVERSIDADE DO ALGARVE | PORTUGAL | 2015 | 8´

DOIS EM UM | LUÍS CARLOS SOARES | FICÇÃO | BRASIL | 2003 | 9´

DR. ADRIAN E OS 5 SENHORES | FRANCISCO MOURA RELVAS | DOCUMENTÁRIO | PORTUGAL | 2015 | 120

 

“O Dr. Adrián e os 5 Senhores” aborda diferentes dimensões factuais no campo da esquizofrenia, que se complementam entre si como uma procura constante pela verdade. É através dos depoimentos do Dr. Adrián, Director Clínico do Centro Hospitalar Conde Ferreira, e de 5 pacientes, que somos confrontados com outras representações do real.
--
“Dr. Adrián and the 5 Gentlemen” addresses different factual dimensions in the field of schizophrenia, which complement each other as a constant search for truth. Through the testimony of Dr. Adrián, Medical Director of the Conde Ferreira Hospital Center, and 5 patients, we are faced with other representations of reality.

 

https://vimeo.com/122424381

DISPOSOFOBIA | UNIVERSIDADE LUSÓFONA DE HUMANIDADES E TECNOLOGIAS | PORTUGAL | PORTUGAL | 2014 | 4.43

 

Conheça melhor o distúrbio por trás do nome “disposofobia” neste documentário ilustrado por animaçãoes de várias técnicas do cinema de animação, baseado num depoimento real de alguém que sofre, vivendo em circunstâncias que afectam a sua saúde e relacionamentos.


Learn more about the disorder behind the name "disposofobia" (hoarding) in this documentary with illustrations animated by various techniques of animation, based on a real testimony of someone suffering, and forced to living in conditions that affect their health and relationships.

EL CONTACTO | FRANCISCO JAVIER MONTORO MORALES | DOCUMENTÁRIO | ESPANHA | 2014 | 3´

 

As sensações e emoções que experimentam duas pessoas surdas mudas ao tocar-se.

The feelings and emotions experienced by two deaf people when they are touched.

 

ABOUT FRANCISCO JAVIER MONTORO MORALES

 

Based in Granada, Francisco Montoro has over 15 years correlating with the audiovisual world in all possible ways to offer this profession, movies, music videos, documentaries, video art, and social reportage, having emphasized especially in this sector for its original way to introduce the characters of a wedding, without diminishing their wonderful work in other areas. Francisco opted for a subtle and stylish way to introduce aesthetic people, not characters, prevailing throughout his work the truth, common sense and extreme sensitivity with which he empathizes very easily. Only having studied a year at the school mediabase cinema in Edinburgh (Scotland). Although he confesses in this interview that his flag on learning has always been the self being. (extracted from the magazine PUNTO MAGAZINE)

 

https://www.franciscomontoro.com

 

https://www.facebook.com/francisco.montoro

 

EL PODER DE LA MÚSICA. MÁS ALLÁ DE MOZART | DOCUMENTÁRIO | ESPANHA |2014 | 32

 

In less than one hour we'll go through a journey of discoveries. From the pure perception of music to the blurring of its boundaries leading to a new and unexpected universe. We'll witness how Mozart's music has a communicative power which goes through the mind's barriers even in disadvantaged people and we'll feel that it is the key to open other dimensions we wouldn't dare to dream of.

EVERYTHING WILL BE OK | PATRICK VOLLRATH | FICÇÃO | ALEMANHA | 2015 | 30´

 

Michael stands in front of a house. He rings the bell. He waits. Nobody opens. He rings again. But nothing happens. Then suddenly Lea, a little eight-year-old girl, exits the house. She is followed by her mom. Lea jumps into Michael‘s arms happily: „Daddy!“ He hugs her. Then the two drive off. It pretty much seems like every second weekend. But after a while Lea can‘t help but feel that something is just not right.

 

ABOUT PATRICK VOLLRATH

Patrick Vollrath was born in 1985 and raised in a small town in Central Germany. 2005 to 2008 Film and Video Training at ARRI Film & TV in Munich, Germany. He started his career as an editor. From 2008 to 2015 Bachelor Film Studies in Directing at the University of Music and Performing Arts - Film Academy Vienna in the class of Academy Award and two times Palme D‘Or winner Michael Haneke. Patrick Vollrath has won several national and international prizes for his works. 2011 and 2013 he went to Cannes to be a participant of the Cannes Young Lions Competition. In 2013 he was a participant of the Berlinale Talent Campus. 

FOX TALE | DOOSUN SHIN | ANIMAÇÃO | EUA | 2015 | 2

 

 

When Mr. Fox laughs at Mr. Bunny¡¯s tail, Mr. Fox gets what he deserves.

 

ABOUT DOOSUN SHIN

I was born on December 13, 1980 in Seoul, South Korea. I graduated from the University of Yonsei in Korea with a degree in business administration. Later I served as a military officer. After service for my country, I worked as a marketing specialist for about 5 years and then decided to follow my heart and pursue my passion of film making. In 2011, I came to the States to study Computer Animation at Ringling College of Art and Design to create my short film in 2015.

 

http://www.doosunshin.com/foxtale/

https://www.facebook.com/foxtalebydoosunshin

 

HOMEBOUND | THOMAS O´LEARY JEFFERY | DOCUMENTÁRIO | REINO UNIDO | 2015 | 9´

I LOVE HAITI | JORGEN JOHANSEN | DOCUMENTÁRIO | NORUEGA | 2013 | 4

 

A short documentary about the haitian street artist Moise Jerry Rosembert and his work for social change in Haiti. After the eathquake in 2010 Jerry has spread awareness about the situation of the country and hope for a better future through his street art. In a country where about 50 percent of the population are illiterate, visual communication is important. Jerry´s work stand as a symbol of resilience and strength in a still difficult time for Haiti.

 

ABOUT JORGEN JOHANSEN

Jørgen Johansen has a bachelor degree in Film- and TV production from Queensland College of Art in Australia and is a certified Graphic Designer. Jørgen has previously produced and directed several music videos and commercials. He has also worked a lot as an editor in different genres. The last years he has focused on documentary production.

IRÍS | HUGO MAGRO | FICÇÃO | RESTART | ESCOLA DE CRIATIVIDADE E NOVAS TECNOLOGIAS | PORTUGAL | 2014 | 12´

 

 

Em Lisboa, Ana e Francisco estão em casa, preparando-se para sair. Francisco procura recuperar o afecto de Ana.

MAQUIAGEM | EVANDRO MANCHINI | FICÇÃO | BRASIL | 2014 | 3


“Maquiagem” retrata o universo da violência doméstica sofrida por milhares de mulheres em todo o mundo. Através da meta-linguagem, o filme apresenta uma atriz que está sentada em um estúdio enquanto recebe uma maquiagem de efeito. Ao mesmo tempo, relaciona esta situação com a realidade: em off, ouvimos a ligação de um homem nervoso que deixa recados para sua amada. Um filme-alerta: Se houver violência doméstica, não use maquiagem – Denuncie.

MARTA | BERNARDO GOMES DE ALMEIDA | FICÇÃO | PORTUGAL | 2015 | 7´

 

Marta chega a casa depois do funeral da mãe. Após ter dedicado os últimos anos da sua vida a cuidar dela, chega a hora de aprender a viver com esse vazio. Pela primeira vez poderá pensar no seu futuro, mas uma visita inesperada irá obrigá-la a viajar até aos lugares mais duros da sua memória.

 

https://www.youtube.com/watch?v=J390Zm4Ik3o

NUNCA HABLA | JORGE MORAGA JIMENEZ & MANUEL TORRES BARZABAL | ANIMAÇÃO | ESPANHA | 2014 | 8´

 

 

Every night, Gustavo goes to the same bar. Nobody knows nothing about him, only that he always drinks three Gin Tonics. That, and that he never talks.

OOBE | JOANA MARIA SOUSA E MANUEL CARNEIRO | FICÇÃO | UNIVERSIDADE LUSÓFONA DE HUMANIDADES E TECNOLOGIAS | PORTUGAL | 2014 | 6.55

 

Oobe é um ensaio sobre o que nos é desconhecido, é uma abordagem original ao que se passa dentro de nós, mais do que a um nível biológico, a um nível espiritual. 

PARA-ME DE REPENTE O PENSAMENTO | JORGE PELICANO | DOCUMENTÁRIO | PORTUGAL | 2014 | 98

 

Cafezinho, cigarrinho. Moedinha, outro cafezinho. Utentes vagueiam pelos corredores. Circulam sós. Esperam. Mais uma passa, um cigarro que morre em beata. Terapias que apelam aos sentidos. Rotinas que os puxam para a realidade. É a vida que se repete nos espaços de um hospital psiquiátrico. A lucidez e a loucura vivem juntas.
Do mundo exterior chega um ator que procura o seu personagem para uma peça de teatro, submergindo no mundo interior dos esquizofrénicos. Os utentes são parte do processo de construção do personagem. No meio da névoa o ator depara-se com um poema de Ângelo de Lima, alienado de condição.
O personagem de teatro nasce.
O cinema documenta.

 

http://www.paramederepenteopensamento.com/

PUTO | FABIANA TAVARES E BERNARDO DE CARVALHO | UNIVERSIDADE LUSÓFONA DE HUMANIDADES E TECNOLOGIAS | PORTUGAL | 2015 | 11´

 

"Quando a fuga é sinónimo de vida, Morcego apercebe-se que o erro está em si, e não nos lugares de onde foge."

 

https://www.facebook.com/putofilme?hc_location=timeline

KRONNEN-FOTOS DE LO QUE QUE FUIMOS | ESPANHA | MUSIC VIDEO | 4

 

El objetivo de una persona es encontrar a otra a través de unos carteles de " desaparecido" que va poniendo por diferentes lugares de la ciudad, esta persona desparecida no deseará ser encontrada.

 

The goal is to find a person to another through some posters of "disappeared" who is putting in different places of the city, this missing person does not want to be found.

RASPBERRIES | MORGAN DAVIDSEN | FICÇÃO | NORUEGA | 7´

 

Raspberries and Inquietude are parts of Morgan Davidsens trilogy of short films inspired by Olav H. Hauge poem:

It’s the dream

It’s the dream we carry

that something wonderful will happen,

that it has to happen –

that time will open,

that the heart will open,

that doors will open,

that the montain crag will open,

that springs will flow –

that the dream will open,

that one morning we’ll glide

into a harbour we didn’t know existed.

 

RASTOS DE PÓ | RUI NETO | FICÇÃO | UNIVERSIDADE LUSÓFONA DE HUMANIDADES E TECNOLOGIAS | PORTUGAL | 2015 | 4.44

 

Inspirada numa espisódio real, esta história retrata uma parte da cultura jovem, que vive num bairro onde as hierarquias começam a emergir e onde a ingenuidade e o espirito de sobrevivência estão semrpe presentes.

 

Inspired by a real episode, this story depicts a part of youth culture that lives in the neighborhood where the creation of prejudices and hierarchies begin to emerge and where the ingenuity and spirit of survival are always present.

RUINES DU TEMPS | PETEUL MATHIEU | FICÇÃO | FRANÇA | 2015 | 9´

 

Uma jovem mulher que teve um aborto, volta atrás nas memórias de infância para olhar para a sua inocência perdida.

 

A young woman, who had an abortion, goes back into her childhood memories to look for her lost innocence.

 

 

SOBRE PETEUL MATHIEU

Born in Strasbourg, France (1980). Graduated from ESRA film school of Paris in 2001. In 2007, he shot ULTIMATE SUPER 8 in Geneva, a militant short film that follows a filmmaker who prefers to shoot with film rather than digital images, in a media landscape saturated by digital (multiplication of TV channels, information, constant flow of advertising). In Norway, he co-produced and co-directed with César Ducasse his first feature film : DARK SOULS (MØRKE SJELER), a film that criticizes the dependence of our post-industrial society on oil. It was a long and painful production that was shot over a three-years-period, and was selected in more than 40 international festivals. Winner of 7 awards, DARK SOULS returned to Norway where it was released in theaters in January 2011. The film has been released in DVD and Blu -ray in the following countries : Japan, Germany, The Netherlands, The United Kingdom, The United States and France. After this relative success, Mathieu has decided to produce his next film in France: RUINS OF TIME, a film influenced by David Lynch, David Cronenberg and Kiyoshi Kurosawa. The shooting took place in Brittany, where the Celtic legends came to life.... The film will be released in 2015.

 

www.mathieupeteul.com

 

 

SHOULDER THE LION | PATRYK REBISZ & ERINNISSE REBISZ | DOCUMENTÁRIO | USA | 2015 | 74

 

Using stories of three artists who have lost a sense defining their art, this visual essay explores meaning of images, fragility of memories and desire for relevance in today's world. A photographer, who is blind, questions the power of images in today's visually saturated culture. Forced to give up his dream of playing music due to his advancing hearing loss, musician must reinvent his future. A painter who lost half her brain in a boxing match searches for her place in life unsure of what she should be to the world. The film attempts to ask what it takes for someone to keep on going in times of uncertainty, and uses unique film form to produce the answers.

 

www.ShoulderTheLion.com

 

https://www.facebook.com/tupeloproductions

SINTOMA DE AUSÊNCIA | CARLOS MELIN | FICÇÃO | PORTUGAL | 2015 | 14.54´

 

Confrontada com uma má disposição súbita, Isabel, uma jovem a residir em Lisboa, decide despistar a hipótese de uma gravidez inesperada através de um barato teste de urina comprado numa farmácia. O resultado é pouco claro, insuficiente para ter alguma certeza.

SUPERVIVIENTES | PABLO FERRÁN & ITZIAR BERNAOLA | DOCUMENTÁRIO | ESPANHA | 2014 | 60

 

 

¨Supervivientes¨es un documental en el que las voces de familiares de personas que se suicidaron y las de aquellos que fracasaron en su intento de quitarse la vida sirven como alegato contra el estigma y el tabú que aún rodean al suicidio. Una visión íntima de los afectados y una apuesta por las políticas de prevención. 

 

Un millón de personas se suicidan al año en todo el mundo. Una cifra terrible que, sin embargo, apenas se ve reflejada en los medios de comunicación. Las familias y amigos de los que se quitaron sus vidas viven su dolor en soledad, casi clandestinamente, rodeados por el estigma y los sentimientos de culpa y vergüenza. “Es como si fuera algo muy íntimo tuyo, es como si fuera un secreto que no te hace falta que sepa nadie”. Supervivientes es un documental en el que las voces de familiares de personas que se suicidaron y las de aquellos que fracasaron en su intento de quitarse la vida se alzan contra el tabú que aún rodea al suicidio.

 

One million people around the world commit suicide each year. A terrible figure barely reflected in the media however. Families and friends of those who ended with their lives live their pain in loneliness, surrounded by stigma and feelings of guilt and shame. “It’s something very intimate, a secret you don’t want anybody to know about”. Survivors is a documentary in which the voices of relatives of people who committed suicide and of those who failed in their attempts rise against the taboo that still surrounds suicide.

 

https://www.facebook.com/supervivienteseldocumental?ref=hl

THE LOST MARINER | TESS MARTIN | ANIMAÇÃO | AKV ST JOOST, BREDA, THE NETHERLANDS MA OF ANIMATION | HOLANDA | 2014 | 6´

 

The Lost Mariner é uma interpretação animada de um caso de estudo do Dr. Oliver Sacks descoberto do seu livro O Homem que confundiu a sua mulher com um chapéu. Utiliza fotografias para visualizar a condição de pouca memória do paciente Jimmie G.

 

The Lost Mariner is an animated interpretation of Dr. Oliver Sacks’ case study found in his book The Man Who Mistook His Wife for a Hat. It uses photographs to visualize the rare memory condition of patient Jimmie G.


Tess Martin is an independent animator who works with cut-outs, ink, paint, sand or objects. Her most recent award-winning films are The Lost Mariner, an animated interpretation of an Oliver Sacks case study, and Mario, a paint on glass film based on an Italian folk song. Her films have displayed at galleries and festivals worldwide.
She curates touring programs of films from Seattle and the Northwest and runs a monthly animation event in Rotterdam, the Netherlands. She also occasionally writes about the world of independent animation.

 

www.tessmartinart.com

UN DIA CUALQUIERA | NAYRA SANZ FUENTES | FICÇÃO | ESPANHA | 2014 | 29

 

Another day in the life of Ana, but her boyfriend, family and friends don't know her real reality, even being part of it.

Un día cualquiera en la vida de Ana, pero ni su novio, familia y amigos conocen su verdadera realidad, a pesar de ser parte de ella.

WAHLLOS | RIZA-ROCCO AVSAR | FICÇÃO | ALEMANHA | 2015 | 2´

 

Wahllos" is a short film created by the Axel Springer Academy that explores the oppressive experience of a mind that is unable to make decisions or see options clearly, as the world around him becomes homogenized. Part sci-fi fantasy, part cautionary tale, this is an important piece for the current political landscape.

 

ABOUT RIZA-ROCCO AVSAR

Riza-Rocco Avsar, director (born 31.07.1979, Berlin). Berlin based freelance director and cinematographer since 2003. Since 2007 additionally working as a lecture among others for Axel Springer Academy and University of Fulda. Running his own film production company (Cinebureau) since 2010. FILMOGRAPHY (selection) 2014 ROCCO BY RODENSTOCK (commercial) 2014 LOST IN ISTANBUL (short) 2014 GENERATION SEPARATION (trailer / studentfilm) 2013 RODENSTOCK PERFECTION (commercial) 2013 I'M POSSIBLE / LION BASE (documentary) 2013 FILL ME WITH LOVE, BLACTRO FEAT. PRODUCT G&B (music video) 2012 LINKS.RECHTS.HIER. (different commercials) 2011 MIKROKOSMOS (short / Riza-Rocco Avsar & Yael Salomowitz)

WARM SNOW | IRA ELSHANSKY | ALEMANHA E ISRAEL | ANIMAÇÃO | 2014 | 5

 

"Warm snow" is an animation short about the relationship between a father and his grown up daughter. It starts out in an ordinary situation with the father and daughter sitting at the kitchen table. The daughter is waiting for her food to get warm and is annoyed by her father's questions and suggestions. The situation then develops and transforms into a surrealistic world full of love and pain.

 

 

WE WILL STAY IN TOUCH ABOUT IT | JAN ZABEIL | ALEMANHA | 2015 | 8´

 

A man drives through a deserted landscape. Suddenly his car hits a person, seriously hurting or even killing him. The driver searches for the body, cannot find it - and must accept that there is no one. Instead, he does find blood on the broken windshield. What happens when realizing that we kill - without being confronted with the dead?

 

 

ABOUT JAN ZABEIL

Jan Zabeil was born 1981 in Berlin, Germany. He studied Cinematography at the University of Film and Television in Potsdam (HFF/B) from 2003 to 2009. His debut feature as director „The River Used To Be A Man“ won several awards at international film festivals (e.g. „Best New Director – San Sebastian IFF 2011“, „Best Cinematography, German Critics Association 2013“) was screened at art institutions (e.g. MoMA – NYC 2012, National Cinemateque Mexico), as well as distributed to cinemas in Germany, Spain and Mexico.

 

 

WHITE WASH POETRY | LEIF LONNE E SOFIA TRINCÃO | DOCUMENTÀRIO | PORTUGAL | 2015 | 19´

Ambos os filmes “ Poesia da Cal” e “Limosine da Cal” são como uma aula sobre a caiação e a cal, onde o Leif regista de uma forma poética e experimental o trabalho e a tradição da cal aliados à sua experiencia de multiartista onde a música e a pintura tem um papel fundamental.

A Sofia tem 30 anos de experiência em caiação e fala das “caiadeiras”, mulheres que iam de biciclete de casa em casa mantendo o ritual da caiação e com quem ela aprendeu.

A ideia do filme surgui um dia em que o Leif viu a Sofia a caiar, pegou na câmera e começou a registar imagens. À noite ao verem as essas imagens decidiram que iam mesmo fazer uma homenagem às “caiadeiras”.

“Eu tentei acompanhar a Sofia no trabalho da caiação, desde as coisas pequenas às grandes, do abrir da cal, ao tapar dos buracos, do caiar em branco à utilização de pigmentos. E com certeza vocês vão ficar com uma ideia de como é que este trabalho deve ser feito  e através das nossas conversas...eu na minha ignorância faço muitas perguntas, saber sobre a tradição da caiação.”

Se estão interessados em ver um filme sobre um trabalho tradicional em prática e se gostam de ver uma perspectiva artistica sem objectivos de perfecionismo, estes são filmes a ver ! Este dois filmes são feitos com muito amor e afecto a todos os níveis. Ser “caiadeira” também tem a ver com escolher viver com dignidade.

Leif Lønne & Sofia Trincão

bottom of page